Co ile wymieniać olej silnikowy?

Świeży olej wlewany do silnika

Pomimo, że producent zawsze określa częstotliwość wymiany oleju silnikowego to i tak jest w tym temacie wiele nieścisłości. Jak często należy wymieniać olej? Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem na ten temat gdyż odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka oczywista.

W wyniku dostawania się sadzy do oleju w silnikach wysokoprężnych robi się on czarny już tak naprawdę po kilkuset kilometrach od wymiany. Nie ma się co dziwić, takie właśnie jest jego zadanie. Nie tylko smarowanie newralgicznych ruchomych elementów, ale również przyjmowanie i neutralizowanie działania szkodliwych substancji powstających podczas spalania mieszkanki paliwowo-powietrznej.

Skąd w oleju bierze się tyle sadzy?

Sadza pojawia się w oleju poprzez nie do końca szczelnie połączenie pomiędzy tłokami silnika i cylindrami. Do pewnego momentu nie jest ona groźna ponieważ dobrej jakości olej skutecznie ją rozprasza.

Problem pojawia się wówczas gdy stężenie sadzy w oleju osiągnie stężenie graniczne. Wtedy zaczną powstawać większe skupiska sadzy i w konsekwencji może dojść do nagromadzenia się osadów w magistrali olejowej lub nawet zatkania kanałów olejowych. Aż strach pomyśleć jakie konsekwencje w takim przypadku mogą być dla jednostki napędowej.

Sadza to tylko jedna z widocznych, niechcianych substancji produkowanych przez silnik, tak naprawdę choć mniej zauważalnych jest ich znacznie więcej. Wiele z nich jest zneutralizowanych w katalizatorze, ale też mnóstwo wydostaje się przez rurę wydechową na zewnątrz i zatruwa nasze środowisko.

Sadza i nagar w silniku

Uważajmy na to co lejemy do baku!

Stopień kondycji oleju silnikowego zależy również od jakości lanego paliwa i oczywiście od warunków eksploatacji pojazdu. Często zdradliwe może być ocenianie stanu oleju po jego wyglądzie. W silniku benzynowym zasilanym gazem LPG nawet po 10 tyś. km olej może być przejrzysty gdyż trafia do niego znacznie mniejsza ilość cząstek stałych. 

Niestety w gazie LPG znajduje się duża zawartość siarki i innych kwaśnych związków. Po przedostaniu się ich do oleju znacznie szybciej traci on swoje ochronne właściwości. Gołym okiem wygląda na nowy, ale tak naprawdę nie chroni już przed wewnętrzną korozją silnika. 

Bardzo negatywnie na kondycję oleju wpływa ciągła eksploatacja pojazdu na krótkich odcinkach. Dzieje się tak ponieważ wtedy auto znacznie dłużej chodzi na wzbogaconej mieszance i po prostu więcej paliwa dostaje się do oleju i go rozrzedza. W takich warunkach eksploatacyjnych olej powinien być wymieniany 2 a nawet 3 razy częściej niż zaleca producent.

Destrukcyjny wpływ filtra DPF na stan oleju

Filtr DPF czy FAP ma za zadanie oczyszczać spaliny z niebezpiecznych dla środowiska substancji. Aby spełniał on swoje zadanie w sposób optymalny często należy go wypalać. Niestety w procesie wypalania sadzy z filtra DPF znaczna część paliwa dostaje się do oleju. Olej się rozrzedza i wyraźnie widać, że go przybywa… 

Najgorsze są sytuacje gdy auto „bierze” olej i jednocześnie jest wyposażone w filtr cząstek stałych. Może dojść do sytuacji, że w oleju będzie znaczna ilość paliwa, a bagnet będzie wskazywał cały czas prawidłowy jego poziom. Użytkownik będzie przekonany, że jego auto jest w dobrej kondycji, a tak naprawdę będzie zupełnie inaczej.

Naturalne zużycie oleju

Kolejna sprawa to niezaprzeczalny fakt, że właściwości smarne oleju zmieniają się pod wpływem temperatury i obciążeń mechanicznych nawet gdy nie trafiają do niego żadne zanieczyszczenia. Cząsteczki oleju w trakcie pracy w trudnych warunkach ulegają ścinaniu.

Podsumowując

Na zakończenie chcielibyśmy jeszcze raz ostrzec przed zwlekaniem z wymianą oleju. Wymiana oleju co 25-30 tyś będzie powodować, że w silniku zaczną pojawiać się osady. Olejowi coraz trudniej będzie dotrzeć do najbardziej oddalonych punktów smarowania np. turbosprężarki, dojdzie do jej przedwczesnego zużycia. Silnik zaraz po rozruchu dłużej będzie pracował na sucho, nie będzie odpowiedniego napięcia łańcucha rozrządu i odpowiedniej pracy układu zaworowego. 

Wiemy, że obecnie zalecania producentów są takie żeby jeździć na jednym oleju nawet 30 tyś. km. Zapewniamy jednak, że to się nie uda. Zastanów się czy chcesz ryzykować zniszczeniem turbosprężarki czy zablokowaniem zaworu EGR? Pomyśl o kosztach naprawy!

My zalecamy wymianę oleju nie rządziej niż co 15 tyś km. W przypadkach kiedy auto porusza się na krótkich odcinkach w ruchu miejskim nawet co 7-8 tyś. km. 

Szczególnie gdy chcemy jeździć autem przez wiele lat zatroszczmy się o częstą wymianę oleju z częstotliwością dostosowaną do warunków użytkowania auta. Niezależnie czy jest to auto stare czy nowe. Auta stare na ogól są trwalsze, ale pamiętajmy, że wiek robi swoje i na wymianie oleju nie należy oszczędzać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *