Dlaczego wymiana płynu hamulcowego jest konieczna?
Zbiorniczek wyrównawczy do wymiany płynu hamulcowego

Można powiedzieć, że krwią układu hamulcowego jest płyn, wymiana płynu powinna odbywać się według zaleceń producenta auta. Niestety ludzie zazwyczaj dbają o klocki, tarcze i zaciski bo mogą się zapiec, a zapominają o okresowej wymianie płynu hamulcowego.

Kondycja płynu hamulcowego ma ogromny wpływ na działanie układu i nie powinna być lekceważona.

Jakie są objawy zużytego płynu hamulcowego?

Podstawowym objawem zużytego płynu hamulcowego, nie trzymającego już właściwości fabrycznych jest miękki pedał hamulca. Ludzie często myślą, że po prostu zapowietrzył się układ hamulcowy. Rzeczywiście objaw w przypadku zapowietrzenia będzie bardzo podobny. Ale zanim zostanie postawiona taka diagnoza należy przypomnieć sobie kiedy ostatnio w naszym aucie był wymieniany płyn…

Być może płyn hamulcowy jest już w takim stopniu zawilgocony, że pedał hamulca jest miękki i bardzo łatwo wpada w podłogę. Płyn DOT4 czy DOT5 to środek higroskopijny, który bardzo łatwo chłodnie wodę i wilgoć z otoczenia. Zanim opuści fabrykę jest „suchy” i wody w nim na pewno nie ma. Jest to bardzo ważne ponieważ wtedy jego odporność na wrzenie sięga nawet kilkuset stoni Celsjusza i nawet bardzo rozgrzane hamulce działają skutecznie.

Zawilgocony płyn hamulcowy podczas ostrej jazdy można bardzo szybko wręcz zagotować, wtedy sprawność hamulców drastycznie spada.

Skąd bierze się woda w płynie hamulcowym?

Odpowiedź na to pytnie okazuje się bardzo prosta. Wilgoć przedostaje się do płynu hamulcowego przez przewody, mówiąc dokładniej przez mikropory, przewody hamulcowe nie są idealnie szczelne.

Powinniśmy na to zwrócić uwagę szczególnie jesienią czy zimą lub gdy auto cały czas stoi na dworze i nie jest garażowane. Dzięki higroskopinym właściwością płyn bardzo skutecznie zbiera wilgoć z otoczenia.

Czym więcej wody w płynie tym bardziej hamulec staje się miękki i mniej skuteczny. Co gorsza podczas dużych mrozów woda znajdująca się w płynie może zamarznąć i doprowadzić do powstania niebezpiecznych korków lodowych. Wtedy istnieje niestety możliwość, że hamulce całkowicie przestaną działać.

Jak sprawdzić jakość płynu hamulcowego?

Kondycję płynu hamulcowego sprawdza się za pomocą specjalistycznego przyrządu sprawdzającego jego temperaturę wrzenia. Taki przyrząd można kupić już za kilkadziesiąt złotych, ale lepiej dopilnować aby poziom wilgoci w płynie został sprawdzony podczas okresowego przeglądu technicznego auta.

Zawartość wody w płynie już na poziomie 3 procent obniża temperaturę wrzenia do ok. 165 stopni Celsjusza. W przypadku płynu bez wody jest to ponad 185 stopni. Zawartość wody na poziomie 5 procent stwarza już bardzo duże niebezpieczeństwo.

Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy?

Producenci aut najczęściej zalecają wymianę płynu hamulcowego po przebiegu ok. 30-60 tyś km. Jednak gdy nasze przebiegi są stosunkowo małe to warto wymienić płyn hamulcowy minimum co 2 lata.

Jeśli auto często jest garażowane i narażone na wilgoć w niewielkim stopniu wówczas wystarczy skontrolować temperaturę wrzenia. Jeśli zawartość wody w płynie będzie mniejsza niż 1% to spokojnie możemy jeszcze jeździć.

Niestety wymiana cieczy w układzie hamulcowym nie należy do najszybszych. Robią to zazwyczaj 2 osoby gdyż układ należy bardzo dokładnie odpowietrzyć.

W wielu nowoczesnych samochodach wyposażonych w system ABS oraz ESP nie obejdzie się bez komputera diagnostycznego i znajomości procedury odpowietrzania w danej marce i modelu auta.

Na koniec przypominamy o regularnej kontroli ilości płynu hamulcowego w układzie. W każdym zbiorniczku wyrównawczym mamy wyraźnie zaznaczony maksymalny oraz minimalny poziom płynu hamulcowego. Warto od czasu do czasu odkręcić korek i ten stan skontrolować.

W przypadku niedostatecznej ilości płynu dolewajmy tylko taki jaki zaleca producent. Różnych rodzajów płynów hamulcowych nie należy mieszać. Jeśli producent zaleca DOT4 to taki właśnie dolejmy. Dla przykładu płyn DOT5 jest dużo bardziej żrący i mógłby mieć szkodliwy wpływ na poszczególne elementy układu hamulcowego w aucie do niego nie dostosowanym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *