Jak przedłużyć żywotność dwumasy? Pięć wskazówek
Koło dwumasowe a styl jazdy

Koło dwumasowe to jeden z najdroższych elementów każdego nowoczesnego silnika diesla. Pojawia się ono również w silnikach benzynowych jednak tam sprawia znacznie mniej problemów. Jak jeździć aby dwumasa wytrzymała dłużej? Zapraszam do przeczytania poradnika na ten temat.

Często kierowcy chcąc przedłużyć żywotność dwumasy zupełnie zmieniają swój styl jazdy, starają się jeździć spokojnie, mało dynamicznie i z zasadami ekodrivingu. Niestety nie tędy droga! Jazda na wysokim biegu i niskich obrotach jeszcze szybciej przyczynia się do zużycia koła dwumasowego.

Zadaniem koła zamachowego dwumasowego jest przenoszenie mocy i momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów. Naturalnie w procesie tym bierze udział również standardowe sprzęgło jednak należy zwrócić uwagę na to, że we współpracy z dwumasą jest znacznie mniej obciążone. Można powiedzieć, że koło zamachowe dwumasowe bierze na siebie największe obciążenia i siły generowane przez silnik.

Dwumasa w wyniku silnych wibracji generowanych przez silnik oraz bardzo dużych przeciążeń ulega naturalnemu zużyciu (szczególnie w przypadku silników wysokoprężnych). Elementem wewnątrz koła, który najszybciej ulega zużyciu są poliamidowe pierścienie (w części pierwotnej) łożyskujące część wtórną koła dwumasowego.

Jak jeździć aby przedłużyć żywotność koła dwumasowego?

 

  1. Nie należy gwałtownie przyspieszać z niskich obrotów silnika. Nawet jeśli auto ma maksymalny moment obrotowy poniżej 2000 obrotów trzeba wiedzieć, że występują wtedy bardzo duże wibracje i przeciążenia. Te przeciążenia przejmuje oczywiście dwumasa.
  2. Warto wyłączać i uruchamiać silnik przy wciśniętym sprzęgle. Powód jest prosty… uruchamiany czy gaszony silnik powoduje szarpanie. Gdy wciśniemy sprzęgło koło zamachowe „nie bierze w tym udziału”.
  3. Należy zrezygnować z gwałtownego ruszania. Gwałtowne ruszanie powoduje przenoszenie ogromnych sił na dwumasę oraz skrzynię biegów co przyczynia się do obniżenia trwałości tych podzespołów.
  4. Należy jeździć możliwie płynnie i bez szarpnięć. Szarpanie w czasie jazdy podczas zmiany biegów zmusza dwumasę do niwelowania tychże szarpnięć. Płynność odnosi się także do ruszania. Ruszanie ze skrajnie niskich obrotów powoduje znacznie większe wibracje niż ruszanie z lekkim, naturalnym dodaniem gazu.
  5. Lepiej jeździć w trasie niż po mieście. Z naszego warsztatowego doświadczenia wynika, że koło dwumasowe wytrzymuje nawet dwa razy większe przebiegi gdy auta użytkowane jest głównie w trasie na dłuższych dystansach, a nie w mieście.

Naturalnie większe przeciążenia dwumasy będzie powodować również bardziej obciążone auto np. ciągnące przyczepę lub takie, którym zawsze podróżuje komplet dorosłych osób.

Zapraszamy do komentowani i opisywania swoich doświadczeń związanych z kołem dwumasowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *