Prawidłowa geometria kół i jej wpływ na bezpieczeństwo

geometria i zbieżność kół

Obecnie samochód jest najpowszechniejszym środkiem transportu. Posiada go prawie każdy człowiek na ziemi i mało kto wyobraża sobie bez niego życie. Trzeba o niego odpowiednio dbać, konserwować i doglądać by zapewnić sobie i bliskim maximum bezpieczeństwa w czasie podróży. Duży wpływ na optymalną trakcję ma odpowiednie ustawienie geometrii i zbieżności kół – tego właśnie dotyczy niniejszy artykuł.

Co to jest geometria kół?

Na pewno wiele osób wielokrotnie słyszało tę nazwę, jednak mało kto dokładnie potrafi wytłumaczyć co to właściwie jest. Geometria tyczy się dokładnie odpowiedniego ustawienia kół w aucie względem podłoża. Istnieje kilka parametrów ustawienia kół w aucie. Jednym z nich jest zbieżność. Mówiąc najprościej – to wartość, która określa położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeśli dane koła są skierowane do wewnątrz, to mówi się, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeżeli jednak są skierowane na zewnątrz, wartości nazywa się ujemnymi.

geometria i zbieżność kół

Następnym elementem składowym geometrii jest kąt nachylenia kół. Patrząc na samochód z przodu lub z tyłu, ukazuje się kąt zawarty między pionem, a płaszczyzną koła. W tym wypadku jest odwrotnie, niż w zbieżności. Gdy koło pochylone jest na zewnątrz – mówi się o dodatnim kącie pochylenia, jeśli do wewnątrz – o ujemnym.

Warto również przy ustawianiu geometrii zwrócić uwagę na kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, ponieważ jest to tak samo ważny parametr jak poprzednie.

Objawy i wpływ geometrii na bezpieczeństwo jazdy

Skutki nieprawidłowego ustawienia geometrii i zbieżności w aucie mogą być naprawdę katastrofalne. Najczęściej objawia się to poprzez ściąganie auta na lewo lub prawo gdy na chwilę puścimy kierownicę podczas jazdy na wprost. Gdy dokładnie taki objaw zaobserwujesz w swoim aucie powinieneś jak najszybciej umówić się na ustawienie zbieżności i geometrii.

Następnym objawem złej geometrii jest nieprawidłowa reakcja samochodu na ruchy kierownicą. Kiedy na przykład przy skręcaniu można usłyszeć charakterystyczne piski pochodzące z opon, pojazd powinno się oddać do serwisu. Można również odczuć, że kierownica skręcając w jedną stronę stawia większy lub mniejszy opór w porównaniu do skręcania w stronę przeciwną.

Przez złą geometrię i zbieżność opony w aucie będą się nierównomiernie zużywały co wiąże się z gorszą przyczepnością np. na śliskiej nawierzchni, szczególnie podczas jazdy na zakrętach może dochodzić do podsterowności lub nadsterowności.

Zapobieganie skutkom złej geometrii

Geometrię obowiązkowo powinno się ustawiać podczas wymiany opon na nowe lub gdy zauważyliśmy przynajmniej jeden z powyżej opisanych objawów. Nie warto ryzykować zdrowiem lub życiem swoim i najbliższych.

Zapraszamy do skorzystania z naszych usług, mamy bardzo nowoczesny sprzęt do komputerowego ustawiania geometrii oraz szybkiego i „bezbolesnego” odkręcania nawet najbardziej zapieczonych śrub.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *