Wymiana klocków i tarcz hamulcowych
fachowa wymiana klocków i tarcz hamulcowych
fachowa wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Wymiana klocków hamulcowych to jedna z podstawowych czynności eksploatacyjnych wykonywanych w każdym aucie. Często następuje jednocześnie z wymianą tarcz hamulcowych. Jeszcze kilka lat temu przyjmowało się, że tarcze wymieniamy co drugą wymianę okładzin ciernych. Niestety realia są takie, że w dzisiejszych czasach tarcze hamulcowe nie wytrzymują takich przebiegów co kilka czy kilkanaście lat temu. Zazwyczaj wymienia się je razem z klockami gdyż nie mają już minimalnej wymaganej przepisami grubości.

Jeśli grubość klocków hamulcowych jest mniejsza niż 1,5 mm powinniśmy je wymienić. Okładziny nie zużywają się idealnie równomiernie, nie jesteśmy w stanie dokładnie określić kiedy zetrą się do końca. Nowe samochody są oczywiście wyposażone w czujniki zużycia okładzin klocków, ale zalecamy również wzrokową ich kontrolę szczególnie w przypadku gdy robimy duże przebiegi. 

Jeśli chodzi o tarcze to tak jak wspomnieliśmy na wstępie wymienia się je zazwyczaj razem z klockami, ich trwałość to obecnie ok. 50-100 tys. km. Po tym przebiegu widoczne będą już wyraźne ranty i wżery. Suwmiarką możemy dokładnie zmierzyć ich grubość w części roboczej.

Jak fachowo wymienia się klocki i tarcze hamulcowe?

Na wstępie podkreślmy, że zarówno klocki jak i tarcze hamulcowe zawsze wymieniamy parami np. komplet na osi przedniej lub na osi tylnej.

Pierwszą czynnością będzie naturalnie podniesienie auta i odkręcenie kół.

Następnie za pomocą odpowiedniego klucza odkręcamy śruby zacisku hamulcowego. Zazwyczaj są to 2 śruby od strony nadkola. Jeśli są zapieczone możemy użyć uniwersalnego płynu penetracyjnego typu WD-40. 

Po zdjęciu zacisku podwieszamy go za pomocą np. dodatkowego drutu aby nie wisiał na samym przewodzie hamulcowym i sprawdzamy jego stan. 

Aby zdemontować tarcz hamulcową w większości aut musimy odkręcić jarzmo zacisku. Używamy do tego solidnego klucza (nie grzechotki) gdyż element ten jest przykręcany bardzo mocno. Po demontażu jarzma odkręcamy śrubę ustalającą tarczę i próbujemy ją zdjąć z piasty. Jeśli tarcza jest zapieczona i nie chce zejść obstukujemy ją najlepiej gumowym młotkiem.

Po zdjęciu tarczy czyścimy dokładnie piastę z wszelkiej korozji. Na styku tarczy i piasty koła nie stosujemy żadnych smarów ponieważ zawarte w nich drobiny mogą powodować bicie boczne tarczy. Piasta musi być po prostu bardzo dokładnie wyczyszczona.

W zacisku hamulcowym znajdują się tłoczki, które powinny swobodnie się wysuwać i wsuwać. Gdy są zapieczone konieczne będzie ich dokładne wyczyszczenie, a w najgorszym przypadku wymiana tłoczka lub całego zacisku. Sprawdzamy również dokładnie stan uszczelki tłoczka czy nie ma nigdzie wycieku płynu. 

Gdy stwierdzimy, że zacisk jest w dobrej kondycji wciskamy tłoczki tak żeby bez problemu nowe grubsze okładziny cierne zmieściły się w zacisku. Zazwyczaj wymaga to użycia dość dużej siły. 

Oczywiście przed zamontowaniem nowych klocków trzeba wyjąć te stare :). W tym celu odczepiamy zawleczki, które zabezpieczają okładziny przed wysunięciem się z jarzma i je wyjmujemy. 

Przed zamontowaniem nowych klocków czyścimy gniazdo zacisku papierem ściernym lub szczotką drucianą. Powierzchnia jarzma powinna być możliwie gładka. 

Aby poprawić ruch klocków w jarzmie warto popsikać prowadnice smarem miedziowym. Smar miedziowy skutecznie zapobiega ewentualnym zapieczeniom. 

Po przełożeniu ze starych klocków blaszek mocujących montujemy nowe w jarzmie, a następnie składamy wszystko w odwrotnej kolejności. 

Przy okazji wymiany klocków i tarcz sprawdzamy również stan elastycznych przewodów hamulcowych oraz stan wszelkich osłon. Osłony tarcz i prowadnic skutecznie zabezpieczają te elementy przed oddziaływaniem zanieczyszczeń pochodzących bezpośrednio z drogi. 

Po złożeniu wszystkiego przed rozpoczęciem jazdy należy kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca aby tłoczek dosunął się do klocków. Poczujemy to ponieważ pedał hamulca zrobi się twardy.

Na co należy zwrócić uwagę po wymianie klocków i tarcz hamulcowych?

Otóż musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nowe klocki i tarcze hamulcowe muszą się odpowiednio ułożyć i dotrzeć. Nie powinniśmy przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów ostro hamować aby od razu ich nie uszkodzić. 

Jak widzicie wymiana tarcz i klocków hamulcowych nie jest jakoś specjalnie skomplikowana. Jednak na wiele istotnych kwestii należy zwrócić uwagę. Hamulce zawsze powinny działać prawidłowo w 100%. Od ich skuteczności zależy nasze zdrowie, a nawet życie. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *