Co sprawdzić przy zakupie auta używanego?

na zdjęciu czerwone auto oraz uścisk dłoni

Kupno używanego samochodu to dobre rozwiązanie w przypadku gdy nie stać nas na nowy prosto z salonu. Aby jednak nie wdepnąć na przysłowiową minę przed zawarciem transakcji musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. W tym poradniku przybliżymy Ci co należy sprawdzić bezpośrednio przed zakupem auta używanego. Podczas kupna auta towarzyszą nam niesamowite emocje. Solidna checklista to podstawa aby nie okazało się, że nasz nowy nabytek nie nadaje się do jazdy lub jego naprawa jest kompletnie nieopłacalna.

Sprawdź wygląd zewnętrzny

  • Poszukaj wgnieceń na elementach karoserii lub głębokich rys na lakierze.
  • Zerknij na szczeliny pomiędzy poszczególnymi elementami auta np. pomiędzy lampami i karoserią. Współczesne auta są bardzo dobrze spasowane, bardzo nierówne szczeliny będą świadczyć o wypadkowości.
  • Jeśli masz możliwość wypożyczenia miernika lakieru, zrób to bez wahania. Zmierz spokojnie całe auto, fabryczna grubość lakieru mieści się w granicach 80-120 μm. Jeśli będzie więcej to oznacza, że element był powtórnie malowany.
  • Sprawdź stan ogumienia. Jeśli opony wykazują znacznie zużycie prawdopodobnie wkrótce będą wymagały wymiany.
  • Skontroluj tarcze hamulcowe. Jeśli jest na nich widoczny wyraźny wżer również trzeba będzie je wymienić. Pamiętaj również o zerknięciu na klocki hamulcowe samochodu – często widać ich zużycie gołym okiem.
  • Sprawdź, czy nie ma rdzy. Może być ona widoczna np. pod nadkolami, na progach, na krawędziach drzwi. Naprawy blacharskie są dość kosztowne
  • Spójrz na stan lamp przede wszystkim przednich. Sprawdź, czy nie znajduje się w nich woda, czy nie są zamglone i zwróć uwagę na wszelkie pęknięcia.
  • Sprawdź czy na szybach nie ma pęknięć oraz datę ich produkcji. Jeśli wszystkie pochodzą z tego samego rocznika oznacza, że najprawdopodobniej auto nie miało nigdy żadnej większej kolizji.
  • Sprawdź czy felgi są w dobrej kondycji i czy nie ma na nich pęknięć.
  • Sprawdź czy wszystkie drzwi otwierają się normalnie bez żadnych niepokojących oporów.
  • Sprawdź też działanie centralnego zamka jeśli auto zostało w niego wyposażone.

Zajrzyj do komory silnika

  • Sprawdź poziom i kolor oleju. Bardzo czarny oznacza, że dawno nie był wymieniany.
  • Przyjrzyj poziom płynu hamulcowego oraz chłodzącego. Zerknij na ich kolor, jeśli nie jest jednolity, mętny itp. może to oznaczać, że właściciel niedawno go dolał.
  • Zdejmij korek oleju i upewnij się, że nie ma białego osadu, co oznacza, że ​​woda i olej zmieszały się i istnieje możliwość uszkodzenia uszczelki głowicy silnika.
  • Zapytaj właściciela, czy i kiedy pasek rozrządu został wymieniony. Jeśli nie jest to dokładnie udokumentowane będzie trzeba go wymienić, a to dodatkowe koszty.
  • Sprawdź, czy nie ma znaczących wycieków oleju.
  • Jeśli silnik jest dokładnie wymyty powinna zapalić Ci się czerwona lamka. W ten sposób sprzedawcy chcą zazwyczaj „zatuszować” wszelkie wycieki.
  • Sprawdź czy kielichy McPhersona nie są w żadnym miejscu zardzewiałe.
  • Warto też zwrócić uwagę na paski osprzętu czy nie są sparciałe.

Sprawdź wnętrze

  • Zwróć uwagę na stan tapicerki – czy nie jest nadmiernie powycierana lub nie znajdują się na niej dziury.
  • Sprawdź zużycie koła kierownicy, dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego. Od razu zauważysz czy samochód był „mocno” eksploatowany.
  • Włącz zapłon i sprawdź, czy na desce rozdzielczej nie zapalają się kontrolki ostrzegawcze świadczące o awarii
  • Sprawdź, czy działają wszystkie światła, kierunkowskazy i szyby.
  • Sprawdź czy w aucie nie gromadzi się woda, niestety to dość powszechny problem w przypadku aut używanych.
  • Postaraj się posprawdzać wszelkie elektryczne urządzenia np. radio, lusterka, regulację foteli, ogrzewanie tylnej szyby, klimatyzację, nawiewy, klakson. Naprawa elektryki i elektroniki bywa bardzo problematyczna.

Zrób jazdę próbną

  • Silnik powinien łatwo odpalać za każdym razem i równo pracować. Jego obroty nie powinny falować. Gdy się rozgrzeje sprawdź jak reaguje na szybkie wciśnięcie gazu do końca. Powinien od razu „chętnie” przyspieszać.
  • Polecamy również skontrolować sprzęgło. Jeśli na wysokim biegu zwiększają się obroty silnika, a auto nie przyspiesza, oznacz to, że ślizga się sprzęgło.
  • Jeśli podczas jazdy próbnej towarzyszy Ci właściciel samochodu, upewnij się, że nie próbuje Cię rozpraszać, włączając radio lub nieustanną do Ciebie coś mówiąc. Powinno Ci zależeć na wychwyceniu wszystkich niepokojących dźwięków podczas jazdy.
  • Sprawdź wszystkie biegi jeśli prowadzisz samochód z manualną skrzynią. Zobacz czy płynnie pracuje sprzęgło, silnik i i biegi łatwo wchodzą.
  • Sprawdź hamulce i układ kierowniczy. Sprawdź czy auto nie ściąga czy to podczas normalnej jazdy czy to podczas hamowania. Czy podczas hamowania nie ma „bicia” na kierownicy.
  • Wsłuchaj się w pracę zawieszenia, wychwyć wszelkie niepożądane stuki.
  • Nie zapomnij też zerknąć na dym z rury wydechowej, czarny, niebieski lub nawet w niektórych przypadkach biały dym wydobywający się z rury wydechowej to niepojący objaw. Świadczy o złym stanie jednostki napędowej.

Zapytaj o historię serwisową

Jeśli auto, które oglądasz ma w pełni udokumentowaną historię serwisową oraz przebieg to jest to jego niewątpliwą zaletą. Zazwyczaj takie egzemplarze są sporo droższe od swoich odpowiedników bez żadnej dokumentacji. Zwróć uwagę nie tylko na samą książkę serwisową, ale też na wszelkie inne faktury potwierdzające wykonywane naprawy czy serwis. W książce powinien być wyraźnie odnotowany przebieg podczas kolejnych przeglądów serwisowych.

Mając datę pierwszej rejestracji oraz numer rejestracyjny możesz sprawdzić historię auta na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/ . Są tam odnotowane między innymi przebiegi spisywane podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych, a także informacje o poprzednich właścicielach auta. Możesz wtedy porównać informację znajdujące się w bazie ze stanem licznika pojazdu oraz z innymi dokumentami dołączonymi do auta.

Dokładnie sprawdź dokumenty

  • Każdy samochód powinien być ubezpieczony, bez ubezpieczenia nie możesz poruszać się po drogach publicznych
  • Sprawdź czy auto ma aktualne badanie techniczne, bez niego również nie można się poruszać
  • Zapytaj o kartę pojazdu, każde auto zarejestrowane po raz pierwszy w Polsce po 1999 roku powinno posiadać kartę pojazdu z informacjami na temat wszystkich poprzednich właścicieli oraz dokładnymi danymi auta
  • Sprawdź dokładnie numer nadwozia VIN pojazdu. Musi się on zgadzać dokładnie z tym co znajduje się w dowodzie rejestracyjnym oraz karcie pojazdu.

Wyżej opisane czynności bez problemu wykonasz samodzielnie bez udziału osób trzecich. Nie musisz posiadać żadnej specjalistycznej wiedzy mechanicznej. Na pewno nigdy nie sprawdzisz auta na 100% jednak powinieneś wychwycić wszelkie rażące niezgodności i zaniedbania. Na przykład jeśli poprzedni właściciel zwlekał ze wszelkimi wymianami elementów eksploatacyjnych może się okazać, że w auto trzeba zainwestować kilka tysięcy złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *