Czyszczenie układu wtryskowego – diesel i benzyna
Układ wtryskowy silnika wysokoprężnego jest poddawany znacznie większym obciążeniom niż w przypadku silnika benzynowego. Jednocześnie jest też dużo bardziej precyzyjny, przynajmniej na początku jego eksploatacji.
W najnowocześniejszych jednostkach wtryskiwacz Common Rail podaje paliwo kilka razy na jeden cykl pracy. Nie trudno zauważyć, że to właśnie od precyzji jego wykonania i kondycji zależy czy silnik osiągnie żądane parametry pracy.
Kierowcy bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego jak czułe są wtryskiwacze na kiepskiej jakości paliwo. Duże zanieczyszczenia w paliwie są bardzo dobrze wyłapywane przez filtr paliwa, ale to właśnie najdrobniejsze drobinki przedostające się przez układ wtryskowy czynią najwięcej złego. W najnowocześniejszych silnikach diesla filtr paliwowy powinien bezwzględnie być wymieniany co roku niezależnie od ilości przejeżdżanych kilometrów. Świeży, dobrej jakości filtr na pewno wyłapie więcej najdrobniejszych zanieczyszczeń niż stary.
Koszt regeneracji wtryskiwaczy w zależności od sposobu ich wykonania może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Zanim jednak się na to zdecydujemy sprawdźmy w jakiej kondycji jest pompa wysokiego ciśnienia. Ona również narażona jest na zanieczyszczenia znajdujące się w paliwie. Co więcej bardzo często z powodu zużycia zaczyna „opiłkować” i znacznie przyspiesza zużycie wtryskiwaczy.
Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza paliwowego?
Kiedyś mówiono i często nadal się mówi, że „diesel musi dymić”. Prawda jest taka, że przez lata układ wtryskowy w dieslach bardzo ewoluował między innymi z powodu rygorystycznych norm ekologicznych i w dzisiejszych czasach nie powinien dymić.
Objawów, które mogą świadczyć o nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy w aucie jest znacznie więcej. Żadnego z nich nie należy lekceważyć tym bardziej, że czyszczenie układu paliwowego kosztuje tylko kilkaset złotych, a w większości przypadków przywraca wtryskiwaczom optymalne parametry.
- Nierówna praca silnika (przyczyną może być zatkana dysza wtryskiwacza przez co do cylindra wpada mniejsza ilość paliwa niż powinna).
- Mały lub znaczny spadek osiągów (jeśli auto przechodzi w tryb awaryjny przy dynamicznej jeździe może to być również spowodowane niedrożnością wtryskiwaczy).
- Problemy z odpaleniem silnika na ciepło (zazwyczaj przyczyną jest nietrzymanie odpowiedniego ciśnienia w listwie wtryskowej po zgaszeniu auta i olej napędowy cofa się do zbiornika).
- Problem z odpaleniem silnika na zimno (zazwyczaj chodzi o nieodpowiedni parametr wtrysku, wtrysk może następować zbyt późno).
- Dymienie na czarno (dzieje się tak wówczas gdy wtryski podają zbyt dużą dawkę paliwa).
- Gaśnięcie silnika na biegu jałowym (komputer sterujący wtryskami nie jest w stanie uzyskać wymaganych parametrów z powodu nieprecyzyjnej pracy wtryskiwaczy).
Jakie są skutki jazdy na zabrudzonych wtryskiwaczach?
Już pierwsze objawy niesprawności wtryskiwaczy paliwowych powinny zwrócić naszą uwagę. Zaniedbanie tego problemu może okazać się bardzo kosztowne.
Lejące wtryskiwacze będą rozrzedzać olej, silnik i turbosprężarka nie będą odpowiednio smarowane i może dojść do ich kompletnego zniszczenia.
Kolejny skutek to ciągle zapychający się filtr cząstek stałych dpf. Słabo rozpylane paliwo nie będzie się dobrze dopalać. Ogromne ilości sadzy wpadające na filtr zapchają go bardzo szybko.
Nierównomierna praca silnika będzie powodować znacznie szybsze zużycie dwumasowego koła zamachowego z powodu nadmiernych wibracji.
Naturalnie skutkiem niesprawnych wtryskiwaczy będzie też zwiększone zużycie paliwa. Auto spala optymalne ilości paliwa gdy parametry wtrysku są idealnie dopasowanego do aktualnego zapotrzebowania.
Chemiczne czyszczenie układu wtryskowego
Najczęstszą przyczyną nieprawidłowej pracy wtryskiwacza jest zanieczyszczenie jego końcówki oraz korpusu. Prowadzi to do błędnego dawkowania oraz niedostatecznego rozpylania paliwa w komorze spalania.
Na szczęście niedomagania wtryskiwaczy można dokładnie wykryć podczas podstawowej diagnozy komputerowej bez ich demontażu. Dokładnie wtedy widać jak duże są korekty czasów wtrysku dla każdego z nich. Czym są korekty? Korekty to po prostu dodatkowe dawki paliwa, które sterownik kieruje do poszczególnych komór spalania aby silnik pracował równomiernie. Chemiczne czyszczenie można zastosować jeśli korekty nie przekraczają wartości plus minus od 3 do 3,5 mg na suw.
Chemiczne czyszczenie układu paliwowego przynosi znakomite rezultaty o ile wykonane jest w odpowiednim momencie. Musimy sobie zdawać sprawę z tego, że preparaty chemiczne „nie naprawią” nam mechanicznie uszkodzonych wtryskiwaczy, ale doskonale wyczyszczą końcówki i korpusy wtryskiwaczy ze wszelkiego rodzaju nagarów i złogów.
Zapraszamy na czyszczenie układu wtryskowego do naszego serwisu
Czyszczenie układu wtryskowego wykonujemy za pomocą pneumatycznego urządzenia Liqui Moly Easy Clean nr R51. Urządzenie obsługuje zarówno silniki wysokoprężne jak i benzynowe z wtryskiem wielopunktowym czy bezpośrednim.
Urządzenie można podłączyć w silnikach diesla z systemem Common Rail, pompowtryskiwaczami, pompą rzędową czy rotacyjną.
Cały proces trwa ok. 60 minut, po podpięciu urządzenia pod układ paliwowy silnik pracuje na specjalnym płynie czyszczącym o oznaczeniu 5155 lub 5151. W tym czasie gruntownie wyczyszczone są:
- wtryskiwacze
- pompa wtryskowa
- listwa zasilająca
- denko tłoka i obszar zaworów
- komora spalania
Zaaplikowana chemia dokładnie usunie wszelkie nagary i złogi, przywróci właściwe smarowanie pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Auto powinno wyraźnie zużywać mniejsze ilości paliwa, być dynamiczniejsze i równiej pracować.
Cena usługi czyszczenia układu wtryskowego jest w granicach 150-250 zł w zależności od skomplikowania układu paliwowego w konkretnym egzemplarzu auta. Procedura wykonywana w warunkach warsztatowych jest znacznie skuteczniejsza od profilaktycznych środków wlewanych bezpośrednio do baku auta.
Moje doświadczenia po wyczyszczeniu wtryskiwaczy są bardzo pozytywne. Auto zaczęło równiej pracować na biegu jałowym, mam też wrażenie, że chętniej reaguje na dodanie gazu.