Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego?

Aby prawidłowo dobrać olej silnikowy do swojego auta powinniśmy na wstępie zapoznać się dokładnie z zaleceniami producenta. Głównym parametrem charakteryzującym olej jest jego lepkość. Nie każdy jednak dokładnie wie jak czytać oznaczenia oleju silnikowego wydrukowane na opakowaniu.

Jak wspominaliśmy już w innych naszych artykułach olej odgrywa istotną rolę jeśli chodzi o żywotność każdego silnika. Nie tylko powinniśmy go regularnie wymieniać, ale też dobierać w taki sposób aby spełniał wszystko zalecane normy.

Klasa lepkości oleju silnikowego SAE

Powszechnie zamiast o lepkości oleju mówi się o jego rzadkości bądź gęstości. Mówiąc bardziej naukowo lepkość określa z jakim oporem jedne cząsteczki czy warstwy oleju przepływają przez drugie. Warstwy oleju o niższej lepkości przepływają łatwiej, a warstwy oleju o wyższej lepkości trudniej. Mówiąc potocznie w pierwszym przypadku mamy do czynienia z olejem rzadszym, a w drugim z gęstrzym.

Aby łatwiej było dobrać olej o odpowiedniej lepkości stworzono skalę od 0 do 60 gdzie 0 oznacza lepkość najniższą, a 60 najwyższą.

Lepkość osobno podaje się dla warunków zimowych i letnich. Przykładowo bardzo popularne oznaczenie SAE 5W-30 oznacza, że w warunkach zimowych olej ma lepkość 5 a w letnich 30. Tłumacząc bardziej łopatologicznie w warunkach zimowych olej będzie bardzo dobrze zachowywał swoją rzadkość nawet przy minusowych temperaturach. Natomiast latem nie będzie zbyt rzadki nawet przy wyższych temperaturach.

Symbol SAE 0W-40 oznacza, że olej będzie jeszcze odporniejszy na niskie temperatury (zachowa rzadkość nawet przy -35 stopniach) jak i bardzo wysokie temperatury.

Niska lepkość dla warunków letnich (czyli druga cyfra z symbolu oleju) oznacza, że przy wysokich temperaturach olej ten będzie najzwyczajniej rzadszy. Silnik zalany takim olejem będzie powodował mniejsze opory pomiędzy współpracującymi ze sobą mechanicznymi elementami. Należy jednak pamiętać, że nie zaleca się takiego oleju dla sportowych, mocno wysilonych jednostek. Taki olej z powodu zbyt cienkiego filmu olejowego nie zapewni jednostce napędowej odpowiedniej ochrony.

Dla sportowych aut producenci najczęściej zalecają oleje o wyższej lepkości np. 5W-50 czy nawet 10W-60.

Klasyfikacja SAE lepkości oleju silnikowego w różnych temperaturach
Klasyfikacja SAE lepkości olejów silnikowych w różnych temperaturach

API i ACEA czyli specyfikacje jakościowe oleju

API to specyfikacja jakościowa wprowadzona przez Amerykański Instytut Naftowy. Natomiast ACEA specyfikacja wprowadzona przez Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów.

Praktycznie na każdym opakowaniu z olejem znajdziemy informacje, że spełnia on wyżej wymienione specyfikacje.

Często konkretni producenci aut wprowadzją dodatkowe bardziej rygorystyczne wymagania odnośnie zalecanego w ich autach oleju.

Specyfikacja API jest określana za pomocą symbolu składającego się z dwóch liter. Pierwsza litera to C lub S. Oleje z literą C są przeznaczone do silników wysokoprężnych, natomiat oleje oznaczone literą S są przeznaczone do silników benzynowych.

Druga litera specyfikacji API dla olejów do diesla od A do J i dla silników benzynowych od A do M określa jakość oleju. Im dalsza litera alfabetu tym olej jest lepszej jakości.

Np. SM/CI – olej do silników benzynowych o najwyższej jakości M i jednocześnie do silników wysokoprężnych o wysokiej jakości I.

Współczesne nawet najtańsze oleje bez problemu spełniają wymagania jakościowe specyfikacji API.

Warto więc zwrócić większą uwagę na nowszą specyfikację ACEA.

Np. w klasyfikacji jakościowej ACEA – A3/B3 symbol A3 określa spełnienie normy dla silników benzynowych natomiast symbol B3 określa spełnienie normy dla silników diesla.

Klasyfikacja jakościowa ACEA wyodrębniła dodatkowo kategorię C dla aut benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtr cząstek stałych. Mamy normy C1, C2 oraz C3. Normą najbardziej wymagającą jest C1. Oleje, które ją spełniają mają najmniej popiołów zapychających filtry DPF czy FAP.

Specyfikacje oleju API oraz SAE
Porównanie specyfikacji API oraz ACEA

Dodatkowym oznaczeniem oleju z niską zawartością popiołów przeznaczonych do aut z filtrem cząstek stałych jest „Low SAPS”.

Większość dostępnych obecnie na rynku olejów silnikowych można stosować zarówno do silników benzynowych jak i wysokoprężnych. Normy, które te produkty spełniają bywają bardzo rygorystyczne.

Dokładniejszy opis specyfikacji API oraz SAE możecie Państowo znaleźć na stronie https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/

Mają już wiedzę na temat tego jak czytać oznaczenia oleju silnikowego zachęcamy do zajrzenia do książki serwisowej i sprawdzenia jakie są zalecenia producenta odnośnie oleju silnikowego stosowanego w aucie, którym się poruszamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *