Opel Insignia dziwne buczenie – elektrozawór turbiny

Elektrozawór turbiny (zawór podciśnienia) montowany w silniku 2.0 cdti w oplu Insignia czy Zafira napsuł już nerwów niejednemu kierowcy. Problem jest obszernie opisywany na wielu tematycznych forach internetowych. Niestety objawy tej usterki często nie są jednoznaczne i mogą oznaczać awarię również innych podzespołów. Zapraszamy do lektury, może uda nam się nakierować Cię na trafną diagnozę.
Elektrozawór turbiny Insignia – typowe objawy
Najbardziej typowym objawem awarii elektrozaworu turbosprężarki jest buczenie dochodzące spod maski silnika. Niektórzy kierowcy porównują je do odgłosu wydawanego przez odkurzacz czy suszarkę. Zużyte elementy elektrozaworu zaczynają bardzo rezonować stąd ten dźwięk. Najwyraźniej słychać go gdy zdejmujemy nogę z gazu (lub dodajemy gazu) w granicach plus minus 2 tyś obrotów. Jeśli auto jeździ normalnie i ma pełną moc to zawór działa jeszcze prawidłowo. Buczenie to jednak jasny sygnał, że niedługo usterka może dać o sobie znać ze zdwojoną siłą.
Gdy elektrozawór turbosprężarki jest już poważnie uszkodzony Insignia na pewno straci moc. W większości przypadków po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu wyświetli się komunikat „Awaria Pojazdu Skontaktuj się z serwisem„. Z doświadczenia możemy podpowiedzieć, że komunikat często nie pojawia się za każdym razem tylko od czasu do czasu. Auto czasem może mieć moc, a czasem nie. Po podpięciu auta pod komputer diagnostyczny pojawia się błąd P0234-11 ENGINE OVERRBOOST HIGH INPUT czyli problem przeładowania związany ze źle działającym elektrozaworem turbiny.
Naprawa czy od razu wymiana?
W ramach powszechnej akcji serwisowej Opel wstawiał na przewodzie przed elektrozaworem zbiornik kompensacyjny, który miał za zadanie odciążyć zawór. Niestety taka naprawa pomagała na ok. 3-4 tysiące km przebiegu. Po tym czasie znów pojawiało się nieprzyjemne buczenie, a następnie auto traciło moc. Wielu użytkowników zamiast montować oryginalny zbiornik kompensacyjny o wartości prawie 200 zł zastępowało go dosłownie filtrem paliwa od malucha. Efekt był dokładnie taki sam, ale niestety krótkotrwały.
Obecnie oryginalny elektrozawór turbiny do Opla Insignii, Astry czy Zafiry kosztuje niespełna 200 zł. Naprawdę nie warto kombinować tylko od razu wymienić go na nowy. Posłuży na pewno bez problemu przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Naprawę bez problemu można wykonać samodzielnie. Elektrozawór mocowany jest na 2 śrubki, trzeba też podłączyć wtyczkę elektryczną i dwa wężyki. W zależności od wersji auta dostęp może być bardziej lub mniej utrudniony. Aby ułatwić sobie zadanie można wykręcić całą kieszeń, w której umieszczony jest zawór sterowania podciśnieniem. Wtedy mamy bardzo łatwy dostęp do śrub mocujących.
Przestrzegamy jednak przed wymianą elektrozaworu „na pamięć”, jeśli nie jesteśmy pewni jego awarii warto udać się do zaprzyjaźnionego serwisu i podłączyć auto pod komputer. Buczenie to typowy objaw, ale powodów spadku mocy może być naprawdę wiele.
Miałem problem z opisywanym elektrozaworem, na szczęście wymiana przyniosła pożądany efekt i buczenie zanikło.