Karta przeglądu pojazdu – zakres czynności obsługowych
Poniżej prezentujemy zakres czynności obsługowych z naszej autorskiej karty przeglądu pojazdu. Przyjeżdżając do nas na okresowy, coroczny przegląd samochodu otrzymasz potwierdzenie sprawdzenia wszystkich opisanych poniżej elementów.
Jest to oczywiście zakres czynności podstawowych, w szczególnych przypadkach, dla konkretnego modelu auta lista czynności kontrolnych może ulec wydłużeniu. Tak jak pisaliśmy w poprzednim artykule różne modele posiadają różne rozwiązania techniczne dlatego też zakres czynności obsługowych należy dostosować do konkretnego egzemplarza.
Podstawowe pozycje z karty przeglądu okresowego pojazdu
1. Sprawdzenie prawidłowości działania kontrolek na tablicy rozdzielczej
Na tablicy rozdzielczej możemy odczytać czy prawidłowo załączają się poszczególne układy np. oświetlenie, poduszki powietrzne itp. Sprawdzamy też czy nie są sygnalizowane jakiekolwiek problemy z autem.
2. Sprawdzanie wycieraczek
W przypadku zużycia zalecamy ich wymianę.
3. Sprawdzenie spryskiwaczy szyb oraz reflektorów (jeśli występują).
W przypadku nieprawidłowego działania układy zostają odpowiednio ustawione.
4. Sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego w układzie chłodzenia oraz jego odporności na zamarzanie.
W przypadku niewystarczającego poziomu płynu zostaje on uzupełniony. Informujemy klienta o ewentualnym wycieku płynu i kosztach naprawy.
5. Sprawdzenie stanu akumulatora.
Dokonujemy diagnostyki za pomocą urządzenia komputerowego zakończonej wydrukiem informującym o stanie akumulatora.
6. Wymiana filtra przeciwpyłkowego – kabinowego
Dla zapewnienia odpowiedniej czystości powietrza wpadającego do kabiny auta filtr powinno się wymieniać przynajmniej raz w roku.
7. Sprawdzenie filtra powietrza.
Zabrudzony filtr powietrza powoduje gorszą pracę jednostki napędowej i pogorszenie jego osiągów. Nawet jeśli nie przejechaliśmy jeszcze wymaganej ilości kilometrów może być konieczna jego wymiana.
8. Sprawdzenie i ewentualna wymiana świec zapłonowych.
Wymiana świec jest konieczna co 60 tyś km.
9. Sprawdzenie napięcia paska klinowego.
Nieodpowiednio napięty pasek klinowy będzie powodował piszczenie oraz nie przełoży odpowiedniego momentu na osprzęt silnika np. alternator czy kompresor klimatyzacji.
10. Kontrola wzrokowa szczelności wspomagania układu kierowniczego.
Sprawdzamy poziom oleju w zbiorniczku, uzupełniamy i szukamy ewentualnych wycieków.
11. Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju.
Dla zapewnienia odpowiedniej ochrony silnika olej silnikowy powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku lub po przejechaniu odpowiedniej ilości kilometrów.
12. Wymiana filtra paliwa – co 30 tyś km
Brudy filtr paliwa może powodować problemy z rozruchem oraz powodować obniżenie mocy silnika.
13. Kontrola zawieszenia i elementów tam występujących
– kontrola wzrokowa zawieszenia kół i resorowania z przodu oraz z tyłu
– kontrola stanu tulei gumowo-metalowych
– kontrola przewodów paliwowych
– sprawdzenie stanu poszczególnych elementów układu wydechowego
14. Sprawdzenie układu hamulcowego
– kontrola hamulca postojowego
– kontrola przewodów hamulcowych i cieśnieniowych przewodów hamulcowych
– kontrola klocków, tarcz, bębnów oraz cylinderków hamulcowych
15. Sprawdzenie zabezpieczenia antykorozyjnego
Sprawdzany jest stan zewnętrzny zarówno nadwozia jak i podwozia pojazdu. Wszelkie zastrzeżenia i uszkodzenia zostają odnotowane.
16. Kontrola wzrokowa silnika, skrzyni biegów oraz sprężarki układu klimatyzacji.
Kontrolę przeprowadza się w celu wykrycia nieszczelności oraz innych uszkodzeń.
17. Kontrola mieszków falistych – manszet
– w maglownicy układu kierowniczego
– w napędzie osi
– w głowicy drążków poprzecznych i przegubów nośnych
Uszkodzone manszety szybo doprowadzą do zniszczenia ruchomych elementów mechanicznych, które osłaniają np. przeguby.
18. Kontrola płynu hamulcowego.
Wskazana jest wymiana płynu hamulcowego co 2 lata, natomiast co rok sprawdzenie jego stanu. Skroplenie się wody w płynie doprowadzi do osłabienia skuteczności hamulców.
19. Sprawdzenie kół
– kontrola ogumienia
– sprawdzenie czy śruby dokręcone są odpowiednim momentem za pomocą klucza dynamometrycznego
– sprawdzenie poziomu ciśnienia powietrza w oponach
20. Sprawdzenie czy zanjduje się wymagane wyposażenie pojazdu
– trójkąt ostrzegawczy
– gaśnica
21. Sprawdzenie ustawienia reflektorów.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości korygowanie ustawienia reflektorów aby nie oślepiały pojazdów jadących z naprzeciwka.
22. Nasmarowanie:
– zawiasów drzwi
– ogranicznika otwarcia drzwi
– cylindra zamka
– zamknięcia pokrywy silnika
– zawiasów klapy tylnej
23. Jazda próbna i kontrola końcowa
– sprawdzenie blokady kolumny kierownicy oraz stacyjki na postoju
– sprawdzenie przyrządów, wskaźników i lampek kontrolnych podczas jazdy
– kontrola działania hamulców i układu kierowniczego
– kontrola silnika oraz klimatyzacji
– nasłuch w poszukiwaniu niepokojących odgłosów pochodzących z nadwozia lub podwozia
24. Zresetowanie wskaźnika częstotliwości przeglądów
Mamy nadzieje, że wyżej opisane pozycje pozwolą wam mieć lepsze wyobrażenie na temat konieczności corocznej kontroli pojazdu. Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim artykule przegląd to nie tylko okresowa wymiana oleju oraz filtrów, ale znacznie dłuższy zakres czynności obsługowych wynikający z karty przeglądu pojazdu.
Zapomnieliście:
Sprawdzenie, czy działa oświetlenie zewnętrzne (jest tylko o ustawieniu a np. z tyłu też są światła)
Sprawdzenie sygnału dźwiękowego (klakson)
Sprawdzenie / wymiana baterii w pilotach / kluczykach (co 3 lata)
Sprawdzenie stanu pasów bezpieczeństwa (przetarcia, zwijanie itd)
Sprawdzenie poziomu / wymiana olejów w automacie, przeważnie co 60 tys i co 120 tys w manualnej skrzyni
Dziękujemy za uwagę, opisane przez Pan czynności naturalnie również wykonujemy 🙂