Typowe objawy awarii hamulców i ich przyczyny

Typowe objawy awarii hamulców - przyczynyJeśli chodzi o objawy awarii hamulców to niezależnie od marki i modelu auta będą się one powtarzać. Hamulce w aucie powinny być zawsze sprawne w 100%! To właśnie od sprawności układu hamulcowego zależy życie nasze, osób z nami podróżujących oraz osób, które znajdują się w otoczeniu naszego pojazdu. W tym artykule opiszemy typowe objawy niedomagań hamulców.

Nie oszukujmy się… O tym jak ważne w naszym aucie są hamulce każdy kierowca doskonale wie. Niestety jak pokazują liczne kontrole, zaniedbania w tej kwestii są wręcz ogromne. Ludzie często specjalnie zwlekają z naprawą w przekonaniu, że nic złego im nie grozi. Nie tędy droga!! Nie dopuszczajmy do tego aby przyzwyczajać się do nie do końca sprawnych hamulców w naszym aucie. W sytuacji awaryjnej możemy się niemiło zdziwić…

Sytuacje gdzie układ hamulcowy nagle odmawia posłuszeństwa są naprawdę nieliczne. W 99% przypadków będziemy odbierać wyraźne sygnały wskazujące na to, że z hamulcami dzieje się coś złego. Radzimy tych sygnałów w żadnym przypadku nie ignorować!

Jakie są typowe objawy awarii układu hamulcowego?

1. Świecąca się kontrolka ABS na tablicy rozdzielczej oraz całkowite blokowanie kół podczas hamowania

Układ ABS pomaga podczas hamowania i skręcania szczególnie na śliskiej nawierzchni. Zapobiega on blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania.

Kontrolka na tablicy rozdzielczej zapala się najczęściej z powodu awarii czujników prędkości obrotowej kół. Czujniki te umieszczone są przy piastach kół, są narażone na działanie soli drogowej, błota, wysokich temperatur oraz wilgoci.

Niestety w przypadku awarii chociażby jednego czujnika system ABS po prostu przestaje działać i auto zachowuje się tak jakby go w nim w ogóle nie zamontowano.

Mimo, że ze świecącą się kontrolką ABS da się jechać nie lekceważmy tego problemu. Szczególnie gdy nasze auto wyposażone jest również w kontrolę trakcji możemy na śliskiej drodze wpaść w niekontrolowany, niebezpieczny poślizg.

2. Hałasy, wibracje, metaliczny dźwięk tarcia oraz „bicie” podczas hamowania.

Wzmożony hałas, wibracje oraz uczucie „bicia” podczas hamowania spowodowane są zużytymi-uszkodzonymi klockami lub tarczami hamulcowymi.

Klocki i tarcze to elementy eksploatacyjne, powinny wytrzymać minimum kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Wiele jednak zależy od stylu jazdy kierowcy oraz rodzaju auta. Dynamiczna, górska jazda z nagminnym trzymaniem nogi na hamulcu może rozgrzać tarcze nawet do czerwoności. Wjechanie z tak rozgrzanymi tarczami w kałużę z zimną wodą może doprowadzić do ich zwichrowania lub nawet popękania. Po zwichrowaniu tarcz będziemy odczuwać wspomniane wyżej „bicie” z charakterystycznym drżeniem kierownicy podczas hamowania.

Metaliczny dźwięk (w wielu autach również w połączeniu ze świecącą się kontrolką na tablicy rozdzielczej) usłyszymy gdy całkowicie zużyją się klocki lub gdy po prostu będą bardzo słabej jakości.

W przypadku całkowitego zużycia okładziny ciernej metal obudowy klocka zaczyna trzeć o metalową tarczę hamulcową stąd ten niemiły hałas.

3. Nagrzewające się w czasie jazdy felgi oraz smród spalenizny.

Przyczyną nieustannego nagrzewania się hamulców oraz felg są nieprawidłowo działające najczęściej skorodowane zaciski hamulcowe. Zaciski składają się z tłoczków oraz prowadnic, w których poruszają się klocki. Korozja powoduje, że nie chcą wracać do pozycji wyjściowej tylko hamują bez przerwy. Wadliwe zaciski należy wyczyścić, zregenerować lub wymienić na nowe.

4. Staczanie się auta pomimo zaciągniętego hamulca ręcznego

Jeśli przy zaciągniętym hamulcu ręcznym auto stacza się z wzniesienia jest to sygnał, że nie ma on już 100% sprawności. W większości przypadków aby uporać się z problemem wystarczy go po prostu wyregulować.

Często jednak awaria hamulca ręcznego jest spowodowano tym, że się z niego nie korzysta na co dzień. Tak naprawdę z ręcznego należy korzystać zawsze kiedy parkujemy samochód. W przeciwnym przypadku dojdzie do zablokowania jego mechanizmu z powodu między innymi postępującej korozji elementów.

Kolejną przyczyną niesprawności hamulca ręcznego może być zerwana linka. W takim przypadku należy ją po prostu wymienić w zaufanym serwisie samochodowym.

5. Miękki pedał hamulca i słabnąca skuteczność po ich rozgrzaniu

Winowajcą słabnącej skuteczności hamulca i uczucia miękkiego pedału jest najczęściej nietrzymający parametrów płyn hamulcowy. Płyn hamulcowy jest substancją bardzo higroskopijną – wchłania wodę z powietrza nawet przez gumowe przewody hamulcowe.

Rozwodniony płyn hamulcowy ma niższą temperaturę wrzenia przez co po kilku gwałtowniejszych hamowaniach skuteczność hamulców drastycznie spada.

6. Miękki, wpadający w podłogę pedał hamulca oraz ubytki płynu

Jeśli pedał hamulca nagle wpada w podłogę to mamy poważny problem. Jest to objaw kompletnego braku ciśnienia w układzie. Najczęściej przyczyną jest uszkodzony przewód elastyczny lub metalowy przez który podczas hamowania wycieka płyn. Sporadczynie takie objawy świadczą również o uszkodzeniu pompy hamulcowej.

W każdym razie w przypadku tak poważnej awarii dalsza jazda jest niemożliwa.

2 thoughts on “Typowe objawy awarii hamulców i ich przyczyny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *